Останнім часом серед мешканців міста Семенівка все більше нарікань надходить на адресу житлово-експлуатаційної організації, яка обслуговує багатоповерхівки райцентру. Ці нарікання стосуються якості прибирання сходових клітин та прибудинкових територій, ремонту коридорів тощо. Особливо насторожує те, що така бездіяльність з боку експлуатаційної організації набуває системного характеру. Більш того, мешканці п'ятиповерхівок змушені за власний кош здійснювати цей ремонт, крім того - прибирати приміщення, та ще й плату за це вносити на рахунок житлово-експлуатаційної органзації. Де ж логіка? На підтвердження цього є кілька фотофактів (м. Семенівка, вул. Центральна, б. 9).
А у багатоповерхівках живуть і пенсіонери, і освітяни та ін. малозабезпечені, що не взмозі "потягнути" таке навантаження на власний бюджет, власноруч все це щастя ремонтуючи. Цікаво було б у коментарях почути думку міського голови та його команди, а також працівників контролюючих органів Семенівского району.
Дійсно, діяльність українських ЖЕКів, як правило, викликає безліч нарікань з боку побутових споживачів. Втім, найчастіше, українці не знають ні своїх прав, ні обов'язків житлових управителів.
Отже, спробуємо розібратися, що ж повинні робити комунальники.
Жителі багатоквартирних будинків щодня стикаються з такою проблемою, як комунальні послуги. Точніше – їх повна відсутність або невідповідна якість. Але споживачі послуг, часто, самі воліють «не заморочуватися» з ЖЕКами і вирішують проблему самостійно, або живуть з нею і далі. Однак така пасивна позиція ще більше посилює існуючу проблемну ситуацію. Відстоювати свої права у відносинах з підприємствами, які надають комунальні послуги, не тільки можна, а й потрібно.
Перше, що слід пам’ятати — незважаючи на своє розмаїття, в залежності від форми власності та типу господарювання (ЖЕК, ЖЕО, ЖБК, УК, ТОВ, ДЖКП, ЖРЕД, ЖКВ та інші), житлово – експлуатуючі підприємства діють на підставі та в межах, визначених нормативно – правовими актами України.
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", споживач має право:
1) одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг;
2) одержувати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання, порядок надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо;
3) на відшкодування збитків, завданих його майну та/або приміщенню, шкоди, заподіяної його життю чи здоров'ю внаслідок неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг;
4) на усунення протягом строку, встановленого договором або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг;
5) на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством;
6) на несплату вартості житлово-комунальних послуг за період тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім'ї при відповідному документальному оформленні, а також за період фактичної відсутності житлово-комунальних послуг, визначених договором у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
7) отримувати від виконавця компенсацію в розмірі, визначеному договором, рішенням суду або законодавством, за перевищення нормативних термінів на проведення аварійно-відновлювальних робіт;
8) на перевірку кількості та якості житлово-комунальних послуг у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Отже, що ж необхідно робити споживачеві для захисту своїх прав:
1. Звернутися в ЖЕК з письмовою заявою (у 2 примірниках). Якщо у ЖЕКу відмовляється реєструвати заяву споживача, то його можна відправити рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Днем подання заявки вважається день, коли він був вручений працівнику ЖЕКу (дата зазначається в повідомленні). Термін розгляду заяви - 1 місяць. Якщо ситуація не вимагає додаткового вивчення, документ, за правилами, має бути розглянутий негайно (у всякому разі, не пізніше ніж через 15 днів).
2. Скласти акт-претензію. Якщо споживач отримує послугу не в повному обсязі або не отримує взагалі, а також, якщо він виявив несправності, то згідно із заявою, протягом 2 робочих днів має прийти працівник ЖЕКу. Він зобов'язаний засвідчити цей факт, скласти акт-претензію і підписати його разом з тобою. Якщо представник ЖЕКу відмовляється підписати акт-претензію або не приходить, то документ вважається дійсним, якщо він підписаний щонайменше двома свідками (наприклад, сусідами). ЖЕК протягом 3 робочих днів повинен вирішити питання про перерахунок платежів або надати споживачеві обгрунтовану відмову.
3.Подати скаргу. Якщо ЖЕК не задовольнив претензії споживача, то останній може звернутися з скаргою в міське Управління житлово-комунального господарства або в районну адміністрацію, надавши місцевим чиновникам копії рішень ЖЕКу. Будь-яке рішення ЖЕКу, споживач може оскаржити протягом року, але не пізніше 30 календарних днів після ознайомлення споживача з рішенням житлово-експлуатаційної організації.
4. Звернутися в прокуратуру. Якщо заяву або скаргу споживача так і не розглянули, не вжили заходів або порушили строки його розгляду, то він має право звернутися з відповідною заявою в районну прокуратуру. Саме прокуратура здійснює нагляд за дотриманням законодавства з питань звернень громадян.
5. Звернутися в суд. Якщо ЖЕК не бачить підстав для задоволення претензій споживача і відмовляє, можна оскаржити це рішення в судовому порядку. Одночасно з захистом споживчих прав, позивач має право вимагати компенсації моральної шкоди. Подаючи судовий позов, необхідно надати: копію договору про надання комунальних послуг; платіжний документ за послуги ЖЕКу; примірник акта-претензії (якщо був складений); документ, який підтверджує відмову ЖЕКу відшкодувати збитки; інші документи, передбачені законом.
|