Конституцією України самостійною функцією прокуратури виділено функцію нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян (п. 4 ст. 121).
Розвиток даної функції прокурорського нагляду закріплено в Законі України "Про прокуратуру", де визначено об'єкти нагляду. Відповідно до Закону України "Про прокуратуру" прокурорський нагляд поширюється на місця тримання затриманих, попереднього ув'язнення, на виправно-трудові та інші установи, що виконують покарання або заходи примусового характеру які призначаються судом.
Виділення цього нагляду в самостійну функцію зумовлено важливістю забезпечення прав і свобод громадян, які відбувають покарання, а також осіб, які підозрюються й обвинувачуються у вчиненні злочинів у випадках, коли їх затримують або беруть під варту. Для цих осіб гарантією охорони їхніх прав є наглядова діяльність прокуратур. Гарантією попередження і своєчасного усунення порушень прав та інтересів затриманих, узятих під варту і засуджених, осіб, які перебувають за рішенням суду в психіатричних лікарнях, є проведення прокурором перевірок в установах і органах, де вони тримаються, систематично, незалежно від наявності даних про порушення законності.
Засобами прокурорського нагляду забезпечується виконання не лише прав засуджених, затриманих осіб, узятих під варту і тих, до кого застосовано примусові заходи медичного характеру, але й вимог щодо захисту прав людини у сфері боротьби зі злочинністю.
Законом України "Про прокуратуру" визначено й предмет прокурорського нагляду:
1) законність перебування осіб у місцях тримання затриманих, попереднього ув'язнення, в установах виконання покарань, інших установах, що виконують покарання або заходи примусового характеру, які призначаються судом;
2) додержання встановленого кримінально-виконавчим законодавством порядку та умов тримання або відбування покарання особами у цих установах;
3) додержання встановлених законодавством прав осіб, які перебувають у цих установах, і виконання ними своїх обов'язків.
Ураховуючи, що в установах для попереднього ув'язнення тримаються в основному обвинувачені, а в установах тримання затриманих -підозрювані, то їхні права й обов'язки регламентуються кримінально-процесуальним законодавством та Законом України "Про попереднє ув'язнення".
В органах та установах, які виконують покарання або заходи примусового характеру, що призначаються судом, тримаються особи, щодо яких прийнято рішення судів. Права й обов'язки цих осіб регламентуються Кримінально-виконавчим кодексом України (далі - КВК) та Законом України "Про попереднє ув'язнення".
Таким чином, прокурор, здійснюючи нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, керується Конституцією України, законами України "Про прокуратуру", "Про попереднє ув'язнення", КПК, КВК, іншим національним законодавством, а також вимогами Загальної декларації прав людини, європейських пенітенціарних правил (1987 р.) та інших міжнародних актів.
Виконуючи цю функцію і враховуючи предмет нагляду, прокурор вирішує головне завдання нагляду:
1) не допускати незаконних обмежень особистої свободи громадян, гарантованої Конституцією України;
2) усувати незаконні обмеження особистої свободи громадян і поновлювати їх порушені права;
3) не допускати обмежень особистої свободи громадян, а застосовувати їх тільки тоді, коли для невідкладного захисту інтересів громадян або держави інші заходи будуть визнані недостатніми чи малоефективними;
4) стежити, щоб примусові заходи медичного і виховного характеру застосовувалися лише до суспільно небезпечних осіб за наявності достатніх медичних підстав.
Таким чином, завдання прокурорського нагляду полягають у нагляді не лише за додержанням кримінально-виконавчого законодавства, але й за забезпеченням виконання затриманими, взятими під варту і засудженими покладених на них обов'язків, за дотриманням їхніх прав, регламентованих законом.
У Кримінальному кодексі України (ст. 51) передбачено 12 різних видів покарань, які застосовують у своїй практичній діяльності суди. Крім цих видів покарань, вони застосовують і інші заходи примусового характеру, пов'язані з обмеженням особистої свободи. Органи прокуратури, здійснюючи нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, проводять перевірки в державних установах й органах, які виконують судові рішення, а також застосовують заходи примусового характеру, які обмежують особисту свободу людини.
Безпосередніми об'єктами нагляду є державні органи й установи, у тому числі:
1) органи й установи Державної пенітенціарної служби України:
а) кримінально-виконавчі інспекції;
б) спеціально-виховні установи (виховні колонії);
в) арештні доми;
г) кримінально-виконавчі установи відкритого типу; г') кримінально-виконавчі установи закритого типу; д) слідчі ізолятори;
е) державна виконавча служба;
2) місця тримання затриманих органів внутрішніх справ і прикордонної служби: ізолятори тимчасового тримання і кімнати для доставлених осіб у чергових частинах райміськвідділів внутрішніх справ;
3) органи внутрішніх справ, на яких покладається: контроль за виконанням покарань у вигляді індивідуально-профілактичної роботи за місцем перебування засудженого до громадських робіт, а також контроль за поведінкою осіб, звільнених судом від відбування покарання з іспитовим строком (ст. 75 КК), вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до семи років, звільнених від покарання з іспитовим строком, умовно-достроково звільнених осіб від покарання (ст. 81 КК);
4) військові частини, гауптвахти, де виконується покарання у вигляді позбавлення військового, спеціального звання, рангу, чину або кваліфікаційного класу, службового обмеження для військовослужбовців, засуджених за злочини невеликої тяжкості, арешту з триманням засуджених на гауптвахтах (ст. 60 КК);
5) дисциплінарні батальйони, де відбувають покарання засуджені військовослужбовці дострокової служби;
6) психіатричні стаціонари Міністерства охорони здоров я (психіатричні лікарні), де виконуються рішення судів у кримінальних справах щодо застосування примусових заходів медичного характеру;
7) спеціалізовані державні органи (спеціальні виховні або лікувально-виховні установи для неповнолітніх), які реалізують примусові заходи виховного характеру, застосовані судом до неповнолітніх, яких суд звільнив від покарання, а також до неповнолітніх, які вчинили суспільно небезпечні діяння до досягнення віку кримінальної відповідальності.
Прокуратура району здійснює нагляд за діяльністю Семенівського районного підрозділу кримінально-виконавчої інспекції, вживаються заходи до покращення якості роботи інспекції та додержання останньою кримінально-виконавчого законодавства.
Так, станом на 30.03.2015 року в Семенівській кримінально-виконавчій інспекції перебуває на обліку 38 засуджених, в тому числі 2 особи щодо яких застосовано заходи адміністративного впливу.
Для належного рівня роботи інспекції в поточному році прокуратурою району на виконання поставлених державою функцій проведено 1 квартальну та 1 поточну перевірку на предмет додержання посадовими особами інспекції кримінально-виконавчого законодавства.
За результатами проведених перевірок на даному напрямку внесено 1 вказівку, яка на даний час перебуває на розгляді.
26.02.2015 року прокуратурою району проведено комплексну перевірку додержання вимог чинного законодавства в ізоляторі тимчасового тримання, кімнатах для затриманих та доставлених Семенівського РВ УМВС за результатами, якої прокуратурою внесено акт реагування з вимогою усунути виявлені в ході перевірки порушення чинного законодавства України.
Також, в діяльності ізолятору тимчасового тримання Семенівського РВ УМВС виявлено ряд порушення умов утримання адміністративно-арештованих осіб, прокуратурою району на дані порушення внесено 3 акти реагування з вимогою подальшого усунення зазначених порушень.
Потребує покращення стан спеціальної палати терапевтичного відділення Семенівської ЦРЛ у зв’язку з чим прокуратурою району за результатами перевірки на усунення виявлених порушень внесено акт реагування.
Прокурор
Семенівського району
радник юстиції С.В. Хамайко
|