Адміністративно-територіальні об'єднання (АТО) — так називаються нові укрупнені сільради. Їх найближчим часом збираються створити замість нинішніх малолюдних. Особливість — відбуватиметься об'єднання кількох нинішніх сільрад (а також сільських із селищними, з міськими) — ДОБРОВІЛЬНО!!!
Вашій увазі - матеріали тижневика "Вісник Ч"
1. Та який же дурень на це підпишеться, запитає в’їдливий читач. Кому цікаво за довідкою йти-їхати за десяток чи два кілометрів у якусь нову «столицю»? Коли нині он сільрада, на сусідній вулиці.
В'їдливому читачу відповімо: «Наївний, прочитай анекдот про Маню (поряд, під рубрикою «Анекдот у тему»). Маня — це ти»:
Прийнятий і вже підписаний Президентом закон хоч і називається «Про добровільне об'єднання територіальних громад», насправді реальної добровільності не передбачає. Не потрібні для цього сільські сходи, місцеві референдуми. Ініціювати об'єднання може особисто сільський голова, третина депутатів, громадські організації.
А їх нагнути значно легше, ніж усе село, тим більше села сільської ради.
А гнути будуть.
2. Тут підходимо до запитання — а навіщо це все потрібно?
Бо насправді — необхідно. Більшість сільських рад не збирає грошей навіть на зарплату голові-секретарю-бухгалтеру. Тим більше на клуб-дитсадок. У Києва скоро теж грошей навіть заплатити столичному начальству не буде, не те, що селам давати.
А на об'єднаній території, дивись, буде не один фермер, а з півдесятка, якесь одне-друге сільгосппідприємство, може, лісова конторка. Менше буде чиновників, виборних посадовців (сільських голів, секретарів). Дивись, і назбирається податків так-сяк прожити.
Плюс (мінус?) у такій об'єднаній сільраді навряд чи триматимуть кілька клубів, шкіл і т. д.
Взагалі, якщо цілком серйозно, в славній Європі, куди (ніби) направляємося, самоуправління діє саме так — на принципах самоокупності. Тобто тамтешні сільради (у кого як називаються) мають свої гроші (збирають податки, заробляють).
Але людям нововведення не дуже сподобаються:
а) незвично;
б) збільшуються відстані.
3. Держава и передбачила і пряник. Для тих хто об'єднається, в бюджеті передбачено більше грошей. Як уже там їх віддадуть, то окрема розмова, але таку «замануху» заявлено. Плюс збільшені громади розпоряджатимуться державною землею, що на їхній території.
4. Реформу, за законом про добровільне об'єднання, проводитимуть виконавчі органи.
Обласні держадміністрації визначають кількість населення, територію і спускають низам ці рекомендації, ОБОВ'ЯЗКОВІ для виконання при ДОБРОВІЛЬНОМУ об'єднанні. Обласні ради лише формально затверджуватимуть новостворені громади. Районні ради в реформуванні ніякої участі не беруть.
І зрозуміло. Бо ще одна мета реформи — зменшення кількості районів. І перший крок зроблено. Уже тепер села з сусідніх районів мають право об'єднуватися. До якого району конкретно потім їх буде віднесено — невідомо.
5. Найголовніша інтрига реформи: наскільки значне буде укрупнення? Дві сільради мають злитися в одну? Три? П'ять?
На сьогодні це невідомо. При попередній спробі звести докупи сільради в 2005 році називалася цифра — 5 тисяч жителів. Нині, доходять чутки, науковці рекомендують близько 9 тисяч. Але щоб протяжність такої сільради з кінця в кінець була не більше ЗО кілометрів. Називають навіть 20 тисяч жителів.
У нас менше людей живе в деяких районах: Срібнянському (11 тисяч), Талалаївському (12), Семенівському (13), Куликівському (14), Варвинському (16), Сосницькому (19 тисяч чоловік). Тут і реформувати особливо не потрібно: перейменовуй район у сіль(сел)раду, ліквідовуй сільради існуючі... Звільняй купу народу: в сільраді ні суд, ні райміліція, ні ще купа організацій не потрібні.
Зараз працездатне населення фактично розподілене на дві категорії: 1. Бюджетники (отримують хоч якісь гроші). 2. Безробітні.
Отож більшість бюджетників перейде в безробітні.
Незвично і навіть смішно? Насправді все надзвичайно серйозно. І особливо для нашої малолюдної області з величезними територіями.
Схоже, для новопризначеного голови облдержадміністрації Валерія Куліча це АТО стане випробуванням на політичну зрілість та політичне лідерство в області. Адже саме йому доведеться відвойовувати в Кабміні особливість нашого багатого на територію та напівпустельного за населенням регіону. У нас норматив 20 тисяч перетворить потрібне нововведення в дурну дурницю.
6. Відкладеться початок реформи на місяці чи й роки? Чи розпочнеться днями?
Є два шляхи. Перший — прийняти зміни до Конституції. Тоді, з точки зору закону, все буде чики-пики. Але це довго. Другий — діяти по вже прийнятому закону про добровільне об'єднання. Написаний він жорстко і досить чітко. Добровільність у ньому (законі) передбачена досить умовна. Плюс вікова народна мудрість до цієї самої добровільності ставиться досить скептично (див. анекдот у тему на 7-й сторінці).
Тому цілком можливо, що переформатування місцевої влади може розпочатися прямо в найближчі дні. І завершиться швидко, щоб ніхто й не отямився.
Gorod.cn.ua по матеріалам Назара Сергєєва, тижневик «Вісник Ч» №14 (1508)
На фото - краєвид с. Жовтневе Семенівського району (фотоархів нашого сайту)
На фото - краєвид с. Орликівка Семенівського району (фотоархів нашого сайту)
====================
P.S. А що ви, шановні читачі, думаєте з цього приводу? Висловлюйе свої думки у коментарях, реєструватися можна через соц. мережі, натиснувщи відповідну кнопку у вікні реєстрації, яке розташоване у лівому сайдбарі.
|