Коли дитина йде в школу, їй мимоволі доводиться вчитися користуватися годинником, адже в школі уроки починаються в певний час, тривають певний час і в певний же час закінчуються. Крім того, багато першокласників вже відвідують додаткові заняття, на які потрібно встигати, і батьки не завжди можуть за цим прослідкувати. Тому вчити дитину орієнтуватися в часі треба починати не 1 вересня, а набагато раніше.
Вам знадобиться
Годинники зі стрілками
Модель годин з одною стрілкою
Пісочний годинник
Інструкція
1. Учіть дитину орієнтуватися в часі з самого народження. Немовля має вчитися розрізняти день і ніч. Молодшому дошкільнику цілком доступні поняття «ранок» і «вечір», до трьох років він вже може засвоїти, яку пору року за яким йде. Старший дошкільник знає дні тижня, місяці, поняття «до обіду» і «після обіду». Поступово вводите в свідомість дитини позначення часу. Якщо будильник дзвонить о сьомій годині, покажіть малюкові, де перебувають у цей час стрілки годинника. Не вимагайте, щоб малюк відразу все зрозумів. Але час, коли потрібно вставати, обідати чи йти гуляти, можуть запам’ятати навіть трьохлітки.
2. Старшого дошкільника вчіть орієнтуватися по годинах. Звичайно, попередньо необхідно вивчити цифри і навчитися порівнювати кількість предметів. Дитина повинна вже розуміти, що 3 — це більше, ніж 2, а 12 — більше, ніж 1, 2, 3 та всі інші числа, які він бачить на циферблаті. При цьому дитина повинна вже трохи рахувати в умі.
3. Зробіть модель годинника. Спочатку хай це буде циферблат з однією тільки годинниковою стрілкою. Хвилинні поділи можна теж поки що не розмічати. Поясніть дитині, що стрілка на годиннику справжніх проходить від однієї цифри до іншої рівно за годину. Покажіть на годиннику, яка саме це стрілка. Запропонуйте дитині спостерігати, коли маленька стрілка годинника переміститься з одинички на двійку, і пересунути стрілку на паперовій моделі. Пригадайте малюкові, де стоїть коротка стрілка годинника, коли він приходить з садка або йде на тренування.
4. Покажіть, що коротка стрілка рухається поступово, а не перескакує одразу з однієї цифри на іншу. Попросіть малюка показати на іграшкових годинах, що таке «трохи більше години» або «трохи менше шести». Поясніть, що стрілка може знаходитися на середині між двома цифрами — це буде «половина п’ятого» або «половина дев’ятого». Повторюйте цю вправу, поки малюк не перестане плутатися.
5. Скажіть дитині, скільки часу зараз, і запропонуйте показати на моделі, скільки буде через два, три, шість годин. А скільки часу було три дні тому?
6. Розділіть відстань між цифрами моделі так, як воно ділиться на справжніх годинниках. Запропонуйте малюкові порахувати, скільки вийшло поділок всього по колу і між сусідніми цифрами. Поясніть, що показує довга стрілка на годиннику справжніх, і зробіть таку ж стрілку для моделі. Дуже добре, якщо у вас під рукою є пісочний годинник, з яких пісок висипається за 5 хвилин. Можна запропонувати дитині поспостерігати, коли довга стрілка виявиться рівно на цифрі. Поставте пісочні години, скажіть, за скільки хвилин пересипається пісок, і запропонуйте подивитися, що станеться з великою стрілкою, коли весь пісок пересиплется.
7. Поясніть дитині, що довга стрілка обходить коло рівно за годину. Початок кожної години — число 12, саме тому воно знаходиться в самому верху. А скільки часу пройде, якщо довга стрілка пройде всього лише половину шляху? Де знаходиться ця половина? Поясніть дитині, що кожну половинку циферблата можна розділити ще навпіл, вийдуть четвертинки. Де вони знаходяться? Як сказати, якщо вже було п’ять годин, але потім довга стрілка пройшла до цифри 3?
8. Якщо дитина добре зрозуміла, що на циферблаті 60 поділок, які позначають 60 хвилин, можна спробувати пояснити, що половина від 60 — це 30. Де тридцятих поділ? А половинка від 30 — це скільки? Коли дитина зрозуміє, що чверть години — це 15 хвилин, можна пояснити, що на циферблаті кожна чверть години ділиться ще на три частини. Скільки хвилин в одній такій третини? Третина від п’ятнадцяти хвилин — це 5 хвилин, тобто те відстань, яку проходить велика стрілка між цифрами. Якщо зараз чотири години, то скільки часу буде через п’ять хвилин? А через двадцять?
9. Поясніть дитині, що, коли минуло лише п’ятнадцять або двадцять хвилин після трьох — кажуть, що зараз п’ятнадцять або двадцять хвилин четвертого. А якщо до чотирьох не вистачає двадцяти хвилин, кажуть: «Без двадцяти чотири».
10. Після того, як дитина навчиться впевнено орієнтуватися на механічному годиннику, поясніть йому, що означають цифри на електронному годиннику. Зазвичай дитина швидко це засвоює.
Зверніть увагу
Не чекайте, якщо дитина не відразу навчиться орієнтуватися на циферблаті. Повторюйте вправи постійно і потроху.
Корисні поради
Пояснити дитині, що таке половина або чверть, простіше за все за допомогою яблука або паперового кола.
|