18 Березня (у середу) о 9.00 у Храмі Преподобного Василія Великого УПЦ КП буде відслужено Таїнство Соборування.
Таїнство Єлеєосвячення – це священнодія, у якій під час помазання тіла єлеєм на хворого призивається благодать Божа, яка зцілює душевні й тілесні немочі. Воно ще зветься соборуванням, бо звершується собором священиків у складі семи, хоча в разі потреби звершувати його може й один священик.
Встановлене таїнство Соборування ще за часів апостолів для хворих людей і є одним із семи Таїнств Православної Церкви.
Помазання хворих здійснювали апостоли, про що читаємо у євангеліста Марка: "...багатьох хворих мазали олією, і хворі зцілялися" (Мк.6, 13). Найчіткіше свідоцтво про таїнство знаходимо у апостола Якова, який у своєму посланні пише: "Чи хто з вас занедужає, нехай покличе пресвітерів Церкви, і нехай помоляться над ним, помазавши його єлеєм в ім'я Господнє. І молитва віри зцілить недужого, і підведе його Господь; і якщо він гріхи вчинив, простяться вони йому" (Як. 5, 14–15).
Під час помазання тіла освяченим єлеєм на хвору людину сходить благодать Божа, що лікує його тілесні й духовні немочі.
Видима сторона таїнства складається із семиразового помазання хворого освяченим єлеєм і читання молитов зцілення. Під час звершення цього таїнства лоб, щоки, груди і руки хворого помазу- ються єлеєм, у який додане червоне вино, як нагадування про пролиту за нас Христом кров. Перед кожним помазанням читається уривок із Євангелія про зцілення Господом і апостолами різнома- нітних хвороб, про необхідність віри, молитви і доброчесного життя для здоров'я. За вченням Православної Церкви, справжнє зцілення людини складається не тільки із відновлення її фізичного здоров'я, інакше сприймаються й хвороби, страждання і смерть. Віруючим це таїнство пропонується як можливість припинення процесу духовного і фізичного вмирання і можливість увійти в Царство Боже. Причиною занепаду і віддалення від цього Царства є гріхи людини, зокрема й неусвідомлені.
У цьому Таїнстві відбувається відпущення забутих, невисповіданих гріхів (але не свідомо прихованих!). Тому до Таїнства Соборування стають не лише хворі, а й фізично здорові люди, особливо під час Великого Посту.
Після участі в Соборуванні переважна більшість тих, що хворіють, зціляються, і полегшується перебіг хвороби. Прикладів таких зцілень – безліч. Але, на жаль, чудеса рідко переконують, бо жива віра приходить не від чудес, а від сприйняття серцем, коли його торкнеться благодать Божа, символом якої є єлей (освячена олія). Після закінчення останнього читання Святого Писання священик покладає розкрите (ніби руку Спасителя) Євангеліє на голови тих, що соборуються, і молиться про прощення їм гріхів.
Нині Соборування зазвичай здійснюється у храмі, для багатьох людей; тяжко хворих священики соборують, відвідуючи їх удома або в лікарні.
Як підготуватися до Таїнства Соборування. До цього таїнства спеціальної підготовки немає, але дуже важливим є особисте бажання і прагнення самої людини доторкнутися до благодаті Божої. Для людини, яка стає до Соборування, особливо важливою є віра – віра у те, що Господь Бог може її зцілити від духовних або ж тілесних хвороб. Без віри людини, бодай найменшої, годі чекати зцілення від Бога (про це свідчать безліч прикладів новозавітних зцілень хворих Господом Ісусом Христом, Який, перед тим як зцілити, питав про їхню віру у це).
У Церкві поширена практика поєднувати Соборування з іншими таїнствами – Сповіддю і Причастям, але ця практика народжена фактом прийняття Таїнства Соборування людьми, які шукають зцілення, але не живуть церковним життям, а отже, живуть без Сповіді й Причастя. Щоб прилучити нецерковну людину до цих двох важливих Таїнств, без яких немає спасіння, Церква пропонує поєднувати Таїнство Соборування зі Сповіддю і Причастям того самого дня, напередодні або ж наступного дня. Але для людей, що живуть повноцінним церковним життям і регулярно сповідаються й причащаються, необхідності у поєднанні цих трьох таїнств немає. Таїнство Соборування є окремим повноцінним Таїнством, яке не перебуває у залежності від будь-якого іншого Таїнства.
Діти до 7 років, котрі ще не сповідаються, у Соборуванні участі не беруть, адже головна причина хвороб – це гріх, якого немає у несвідомої дитини.
Як часто можна соборуватися. У Таїнстві Соборування частою участю зловживати не слід. Залежно від стану людини і її необхідності у цьому Таїнстві Церква практикує одне, щонайбільше – два Соборування на рік. А необхідність визначається у наступному – у хворобі, яку людина не в змозі сама подолати. Такі хвороби, зазвичай, породжені людським гріхом, якого хвора людина не може осягнути, усвідомити і, в результаті, покаятися у ньому. Саме у цьому – у допомозі усвідомити й простити раніше неусвідомлені гріхи – багато хто із святих отців Церкви і вбачає силу і роль Таїнства Соборування.
Сьогодні є багато таких християн, котрі ще жодного разу не ставали до цього Таїнства, і це нормально, бо якщо людина не має серйозних проблем із здоров’ям і не відчуває потреби у Соборуванні, то їй воно ще не потрібне.
Коли прийти. На загальне Соборування (під час Великого посту) у храм слід прийти заздалегідь (за 15 хвилин), щоб реєстратор записав ім’я того, хто буде соборуватися, (імена причасників Таїнства Соборування начитуються священиками багато разів протягом усього Таїнства).
Як одягнутися. Слід одягнутися так, щоб був вільний доступ до верхньої частини грудей (під шиєю) для помазання єлеєм (не вдягати високих светрів або ж гольфів). Під час таїнства здійснюватиметься семиразове помазання оливою у поєднанні з вином, тому вдягніться так, щоб одяг не торкався верхньої частини грудей і долонь. Також слід взяти із собою хустинку, щоб витерти надлишок оливи.
Після першого ж прийняття Таїнства Соборування багато хто із причасників зцілюється від хвороб. Та коли зцілення не настало відразу, не слід розчаровуватися і зневірюватися, адже Провидіння Боже щодо кожного з нас нам не відоме, і Господь знає краще від нас, коли нас зцілити, а коли й посилити хворобу, бо у хворобі ми змінюємося і стаємо ближчими до Бога і до власного спасіння. Однозначно, що кожний причасник Таїнства Соборування, який прийме це таїнство бодай із маленьким зернятком віри у нього, отримає особливу благодать Божу – дар зцілення й освячення, і воно, незалежно від видимих результатів, піде християнинові на велику духовну користь.
|